torsdag 2 juni 2011

Utökad "Matrunda" ...



Just nu pågår "Matrundan på Österlen". Nu har alla möjlighet att njuta traktens läckerheter. Min passion heter sparris och den hittar man bl.a. i Skillinge just nu. Mums!
Vi tog en liten utökad "matrunda" i år och lade till ett stopp i Piemonte i norra Italien. I Alba serverar man nu den svarta sommartryffeln som naturligtvis kan "duga" i väntan på den vita hösttryffeln. Här avnjuts den tillsammans med en Robbiola.
När får vi smaka österlenodlad tryffel på Matrundan?



Väl hemma på Österlen igen fick jag nöjet att smaka vinbonden Percy Månssons utsökta vin (odlat och framställt i Skillinge). Riktigt bra vin faktiskt, ... och det ger hopp för alla vingårdar som startas runt om i trakten. Senast läste jag i Ystad Allehanda om nya vinodlingar i Haväng, Skepparp. Spännande!
Vill nu dela med mig av mina intryck från vinodlingarna i Piemonte! Här kan man konsten att varudeklarera sitt vin noga på buteljen. Klart och tydligt på etiketten redovisas den förväntade upplevelsen med pedagogisk tydlighet.
Något att ta efter? Ja, ingen kan ju säga att flaskan ser tråkig ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar